Sabato 26 Settembre 2015, ore 15.30
Festa ‘d Turin 2015

Vijà ‘d Poesía Piemontèisa

ant l’arcòrd ëd l’amis Tòjo Fnoj,
an ocasion ëd la Festa ‘d Turin, Edission 2015
alla Società Operaia di Mutuo Soccorso d’ambo i sessi “Edmondo De Amicis”
Corso Casale 134, Torino
(nei pressi del Motovelodromo)
In collaborazione con Ass. Cultura e Società.


Recital poetico-musicale con il coinvolgimento di poeti piemontesi come Bruno Baudissone, Michele Bonavero, Remigio Bertolino, Giovanni Battista Costamagna, Tiziana Delsale,  Sergio Donna, Nicola Duberti, Piero Ferrarotti, Pier Franco Francisone, Maria Carla Giordano, Bruno Giovetti, Albina Malerba, Vincenzo Minichelli, Gabriella Mocafico, Maria Ilde Nari, Luciana Myriam Nicolosi, Sergio Notario, Dario Pasero, Fabrizio Pignatelli, Marisa Sacco, Beppe Sinchetto, Luigi Lorenzo Vaira, Giuseppina Valla Innocenti, Virgilio Virano ed altri ancora.
Interverranno inoltre molti altri ospiti come Fulvia Fnoj (Fulvia Fenocchio), figlia di Tòjo ed altri parenti ed amici che hanno avuto uno stretto legame con il compianto Vittorio Fenocchio

Intermezzi  musicali dello chansonnier piemontese Giuseppe (Beppe) Novajra

La Vija si conclude con un brindisi di arrivederci all’edizione 2016


Ricordo di Tòjo Fnoj (Vittorio Fenocchio) alla SOMS De Amicis

Ecco il reportage fotografico della “Vijà” tenutasi nel pomeriggio di sabato 26 settembre presso la centenaria e suggestiva sede della SOMS Edmondo De Amicis di Corso Casale 134, a Torino.

La Vijà, organizzata da Monginevro Cultura di concerto con il Centro Studi Cultura e Società, rientra nel palinsensto delle celebrazioni della “Festa ‘d Torin 2015″, ed è stata dedicata al ricordo di Vittorio Fenocchio (Tòjo Fnoj).

All’incontro poetico-musicale, oltre al cantautore Giuseppe (Beppe) Novajra, che ha proposto un fil rouge di brani musicali in piemontese, hanno partecipato decine di poeti, scrittori e appassionati della lingua e della cultura piemontese, intervenuti da diverse province della regione.

Nel corso dell’incontro, le canzoni piemontesi di Novajra (tratte dalla tradizione popolare e dal suo originale e ricco repertorio personale) si sono alternate con equilibrata cadenza alle declamazioni di poesie, letture di memoriali, nonché a molte toccanti testimonianze di tanti amici che hanno conosciuto o collaborato con Fenocchio, e che hanno voluto ricordarne la nobile figura.

Vittorio Fenocchio, “brandé” e personaggio di spicco del Centro Studi Piemontesi, nonché dell’Associazione Gorisa di Pianezza, fondatore della Festa dël Piemont, organizzatore di numerosissimi incontri e kermesse culturali, e curatore di tante altre iniziative con il fine valorizzare e promuovere le tradizioni e la storia del Piemonte, è stato un indimenticabile affabulatore, scrittore, giornalista, esperto gourmé ed appassionato enologo.

Ricoprì brillantemente per anni anche il ruolo, più che mai a lui confacente per l’innata simpatia e giovialità, della maschera simbolo del Piemonte: Giandoja.

Tòjo Fnoj è scomparso lo scorso mese di dicembre, lasciando un vuoto difficilmente colmabile tra i numerosissimi amici e tra i cultori della lingua piemontese, o studiosi delle tradizioni e della storia del Piemonte.

Tra i promotori della “Vijà”, ricordiamo Ernesto Vidotto, Sergio Notario, Sergio Donna e il cantautore Beppe Novajra.

All’incontro sono inoltre intervenuti: Albina Malerba, Michele Bonavero, Milo Julini, Giuseppe Perrone, Giovanni Battista Costamagna, Tiziana Delsale, Nicola Duberti, Piero Ferrarotti, Pier Franco Franciscone, Bruno Giovetti, Vincenzo Minichelli, Marisa Sacco, Beppe Sinchetto, Giuseppina Valla, Giuseppe Pignochino, Virgilio Virano, e tanti altri poeti e ospiti di spicco, a portare alla “Vijà” il loro contributo di affetto.

Erano inoltre presenti Fulvia Fenocchio, figlia di Tòjo, con il marito Gianni.

Riportiamo qui sotto il testo dell’intervento in lingua piemontese di Sergio Donna alla “Vijà”, in memoria dell’amico Tòjo Fnoj:

« Salut a Tòjo

A l’é nen fàcil definì un përsonagi come Tòjo Fnoj (Vittorio Fenocchio). Na figura granda, amportanta, nòbila. Un galantòm.

Chiel as definìa “cultor ëd la lenga e dla stòria piemontèisa con tuti ‘j sò valor”. Valà: chiel, adess ch’a-i é pì nen, a l’é diventà un ëd costi valor. Espression s-cëtta dël genit e spòtich caràter dij piemontèis, contrariament ai leu comun e ai pregiudissi ‘d chi an conòss nen bastansa: amis ëd tuti, confident, generos, simpàtich, irònich e dzortut auto-irònich, con la batùa pronta e genuin-a. Come Giandoja, dont Tòjo për tanti agn a l’ha portà la mascra.

Tòjo a l’é stàit:

1. n’imprenditor prudent, giudissios, duvert con ij dipendent, uman e a la medésima mira esigent, ma rispetos ëd la përson-a, ëd l’òm, ëd l’ànima;

2. në scritor e un giornalista an lenga piemontèisa ch’a savìa dovré la piuma con bel deuit e bon gust;

3. n’espert dël bon mangé e dël bon bèive: come Mario Soldati, a savìa dëscheurve le arsete pì dlicà dla tradission piemontèisa, e le galuparìe pì arsercà dla bon-a tàula, o le perle pì ràire dij vin ëstërmà ant le stagere dle cròte ëd nòst Piemont: ma a sje tenìa pa për chiel. A fasìa an manera che ognidun a podèissa conossje, butand soa competensa al servissi dla gent, con soa sapiensa ancreusa, mai bravà, e sensa mai desse ‘d sagna. E se n’amis a ‘ndasìa a trovelo, chiel aj dëstopava pròpi la bota pì pressiosa;

4. a podìa parlete ansema për ore, i të stofiave mai dë scotelo: përchè soe paròle a j’ero pien-e ‘d coltura, esperiensa, condìe ‘d batue, faribolade dròle, ma mai greve: sempre fin-e e dlicà;

5. a l’é stàit ël pilastr ëd l’Associassion Gorisa dla soa Pianëssa;

6. a l’era un-a dle pì bele ànime dla Ca dë Studi Piemontèis, dont a l’é stàit për tanti ani brandé autèntich e tesoré atent e giudissios;

7. a Tòjo Fnoj as dev la creassion ëd la “Festa dël Piemont”, ant ël lontan 1968. L’ùltima edission che Tòjo a l’ha cudì e soagnà a l’é tnusse pròpi a Pianëssa, e a l’ha vist la partesipassion ëd milanta përson-e, ch’a son radunasse antorn a chiel e al Gran Drapò con l’orgheuj e la gòj d’esse piemontèis;

Tòjo a l’é stàit tut sòn e tante àutre còse ancora.

I l’oma parlà ‘d gòj. Tòjo Fnòj a l’era për la gòj, nen për la tristëssa.

Ancheuj noi i selebroma la “Festa ‘d Turin”: st’ani, chiel, a l’é nen con noi fisicament, ma a l’é present con sò spìrit.

Dësmentioma la malinconìa: chiel a veul vëdd-ne co’ ‘l soris. A l’é lì, tacà a soa fija. I lo vëdde ‘dcò vojàutri? A l’é sì, davzin a noi, ch’an sorid, “co’ ‘j sò cavèj pentnà, | la riga da na part | e ‘n bron cit e dësbela | calà giù da la front” (come i l’avìa scrivù ant una poesìa che i l’avìa dedicaje ‘l di dòp ch’a l’ha lassane) : e antlora foma festa tuti ‘nsema, con Tòjo, con la poesìa e la mùsica piemontèisa, e l’amicissia vera (ch’a l’ha gnun termo o confin).»

(Ufficio Stampa Monginevro Cultura)

Powered by WordPress | Deadline Theme customized by Just Bolder